Det har gått lenge siden forrige oppdatering fra oss på Halsen og det har sammenheng med det som skjedde siste uken før påsken.

Takket være rask respons fra brannvesenet i Stjørdal ble brannen raskt slukket

Torsdag 21.03 oppsto det en brann på taket av den nye skolen. Brannen oppsto trolig som en ulmebrann i sammenheng med taktekking. Heldigvis fikk brannvesenet slukket brannen relativt raskt.

Kun timer etter brannen var slukket var de skadde bygningsdelene ryddet opp og fjernet fra plassen ved hjelp av Veidekkes fagarbeidere som rykket ut nesten like raskt som brannvesenet. Totalt sett kan vi konstatere kun mindre skader som vil ha minimale konsekvenser for den videre fremdriften og byggingen av den nye skolen.

I forhold til den øvrige fremdriften ved skolen er det flere aktiviteter som har foregått på Halsen de siste ukene. Ikke minst fikk vi lagt taket over atriet og det tekniske rommet i ukene før påske. Dette taket er bygget opp av treelementer som kommer fra Lättelement AB i Örnsköldsvik. Dette taket kan legges over lange spenn og har en mye lavere vekt enn betongelementer noe som betyr at man får reduserte laster og dermed kan bygge med mindre fundamenter.

Sondre og Kristian monterer takelementer over atriet

Vi nærmer oss også tett bygg på skoledelen av bygget. Her gjenstår det nå montering av ytterveggselementer på kun to fasader. Vi har også begynt å få opp veggene på gymsalen. Disse veggene bygges av sandwichelementer og monteres av RN bygg fra Vinstra. Etter en ukes montasje er ca 50% av elementene montert og vi regner med å kunne ferdigstille denne montasjen i løpet av uke 16.

Daniel fra RN bygg er i gang med å montere sandwichelementer på det som skal bli gymsal

Ellers er vi godt i gang med å planlegge for neste fase av byggeriet, nemlig innredningsfasen. Dette er den lengste og mest komplekse delen av byggeprosjektet og må planlegges godt. Så langt er det gjennomført tre dager med intensiv planlegging hvor Tømmer, maler, elektriker, rørleggere, ventilasjon og byggeutomasjon deltar. Disse samlingene ledes av Veidekkes anleggsleder Julian og skal resultere i en fremdriftsplan som går helt frem til overlevering av nybygget på forsommeren 2025.

Arild Hopstad som er prosjektleder for Stjørdal Kommune innleder første planleggingsmøte for innredningsfasen
Tømmer i gang med å bryte ned bygget for å kunne danne utgangspunkt for en rasjonell og effektiv fremdriftsplan
Førsteutkast til fremdriftsplan. Planleggingen ledes av Veidekkes anleggsleder Julian
GK elektro godt i gang med å bryte opp bygget i kontrollområder
GK Rør i aksjon

Det skjer også ting litt utenfor byggegjerdene våre. Uke 16 vil Tverås begynne arbeidene med å grave opp Evjevegen. Dette gjørees fordi kommunen skal bygge om det gamle og utrangerte VA-anlegget i gata. I den sammenheng vil Evjevegen være stengt for trafikk i perioder. Hvis alt går etter planen er disse arbeidene ferdigstilt litt over sommerferien.