Ytterveggene på Halsen Barneskole skal i hovedsak utføres som prefabrikkerte elementer som bygges hos Optimera byggsystemer i Meråker før de transporteres på semitrailer ned til stjørdal hvor de heises på plass. Elementene kommer med ferdig innsatte vinduer, montert kledning og er ferdig isolerte på fabrikk. Dette betyr at vi kan redusere antallet aktiviteter knyttet til milepelen tett bygg og dermed også redusere tiden det tar å få lukket bygget etter at råbyggskonstruksjonen er oppe.

Sondre er montasjebas for Veidekke på ytterveggsmontasjen

I uke 6 gjennomførte vi derfor første montasjeetappe som en test for å få avdekket eventuelle justeringer som måtte gjøres på fabrikk før resten av elementene produseres. Totalt ble det montert 9 elementer som utgjør ca 270m2 med mer eller mindre ferdig yttervegg. Til tross for noen mindre justeringer så var erfaringene positive.

Elementene snus i luften ved hjelp av lastebilkran med jib og to kroker.

Totalt skal det monteres 95 elementer og de største elementene er opp mot 40m2 og veier fra 2500-3000kg. De aller fleste elementene går over alle tre etasjene og ligger tett opp mot de største størrelsene det kan produseres elementer i.

Det ferdige resultatet. Elementskjøtene tapes og kles igjen. I første etasje kommer det platekledning.

Neste montasjeetappe blir i uke 9 og 10 og hvis planene holder skal vi være tett opp mot 45/50% ferdigstilt med elementmontasje i slutten av uke 10.

Foruten aktivitetene med ytterveggselementer så skjer det også ting på de øvrige områdene. Fremst i løypa begynner Trøndersveis og Heidelberg å nærme seg slutten på montasje av råbygget. Går alt etter planen så er råbygget på skolen oppe i løpet av uke 8, mens idrettshallen blir montert i løpet av uke 9.

Bo og resten av gutta fra Trøndersveis legger siste dekket på skolen og begynner deretter rett på den siste av de utvendige trappene

På taket er gutta fra Grande Entreprenør godt i gang med tekking over administrasjonsfløyen og tømrerne fra Veidekke er såvidt i gang med å bygge teknisk rom på tak. her er det i første omgang ringmurer som er på plass, men bindingsverket kommer like bak. Lenger ned i etasjene har GK rør fått opp en stor andel av hovedføringene på sprinkler.

Martin fra Grande i gang med å isolere og tekke takstripa som blir liggende mellom parapet og teknisk rom på tak.